Verkeer en bereikbaarheid
De gemeente is volop in ontwikkeling. We groeien met de bouw van Valkenhorst naar een gemeente met meer dan 80.000 inwoners. Deze inwoners moeten allemaal goed kunnen wonen, werken en leven.
Goede mobiliteit (bereikbaarheid) is een voorwaarde voor de groei van onze gemeente en de regio. De bereikbaarheid van de verschillende dorpskernen en de doorstroming van het verkeer moet daarom goed blijven.
Om de mobiliteit te verbeteren en de bereikbaarheid te vergroten zetten we in op:
Hiervoor verbeteren we bestaande fietsroutes en de aanleg van nieuwe fietsverbindingen, zoals het snelfietspad door de parkstrook in Valkenburg, het Westerbaan fietspad en het Ooievaarspad.
Met de komst van het openbaar vervoernetwerk R-net is er nu een goed georganiseerd ov-systeem dat Katwijk en Leiden goed met elkaar verbindt. De aanpassingen voor R-net in het centrum van Katwijk zijn al gedaan. Op dit moment wordt er gewerkt aan het plan voor een vrije busbaan.
Reizen van A naar B kan op veel manieren. Dat kan lopend of met de trein, maar we gebruiken vooral vaak onze eigen fiets of auto. Deelvoertuigen nemen minder ruimte in beslag en bieden een duurzame manier om te reizen. Dat sluit goed aan bij onze ambities om Katwijk leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar te houden.
Vanaf de nacht van 26 op 27 april 2024 rijdt de nachtbus tussen Leiden, Katwijk en Noordwijk, dit doen we samen met gemeente Noordwijk en vervoerder Jonker Travel. Door deze busverbinding is het voor werknemers, toeristen en jongeren mogelijk om ook in de nacht te reizen.
Het gaat nu eerst om een proef. In de loop van 2025 stellen we samen met gemeente Noordwijk een evaluatie op om te bepalen of de nachtbus na 2025 ook nog blijft rijden. Ook de firma Jonker en de politie worden betrokken bij de evaluatie.
Dit doen we onder andere met de RijnlandRoute, maar ook lokale wegen worden waar nodig aangepast om de doorstroming en de leefbaarheid te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de herinrichting van de Rijnstraat, de Katwijkerweg en de Hoofdstraat naar 30 km/u straten, en de aanleg van verschillende rotondes.
Parkeerregulering is nodig om woningen te kunnen bouwen. Per nieuwbouwproject bekijken we samen met de buurt wat er nodig is om te zorgen voor voldoende woningen, een goede bereikbaarheid en doorstroming. We houden rekening met mensen die beperkt mobiel zijn.
Lobby voor regionale aanpak
Om versneld een groot aantal (betaalbare) woningen te kunnen bouwen, is een goede mobiliteit nodig. Uit onderzoek blijkt dat de situatie van nu nog niet voldoende is voor de mobiliteit die we in de toekomst nodig hebben. Daarom moeten we hieraan gaan werken. Het zorgen voor een goede mobiliteit is deels onze taak, maar voor grotere aanpassingen aan provinciale wegen is dit een regionale opgave, zo ook het gebied van uitvoering en financiering. Om de mobiliteit in de toekomst te garanderen, hebben we de steun van de provincie Zuid-Holland en het Rijk nodig. De gemeente blijft bij deze partijen lobbyen om in de regionale mobiliteit te investeren, en de zuidelijke ontsluiting van de Duin- en Bollenstreek te verbeteren.