RijnlandRoute

Categorieën

  • Bereikbaarheid
  • Valkenburg
  • Valkenhorst

De RijnlandRoute is de nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44 naar de A4 bij Leiden. De RijnlandRoute is een project van provincie Zuid-Holland, waarin het Rijk, de verschillende gemeentes en de Regio Holland Rijnland adviseren en samenwerken. De RijnlandRoute wordt betaald door het rijk, provincie Zuid-Holland en de regiogemeenten (via het Regionale Investeringsfonds RIF).

De aanleg van de Rijnlandroute gebeurt in 3 delen:

  • het boortunneltracé (N434), de A4 (tot aan N14) en A44, de knooppunten Hofvliet en Ommedijk en de aansluiting Leiden-West  
  • Ir. G.Tjalmaweg in Katwijk
  • Europaweg in Leiden

De aanleg van het eerste deel van de RijnlandRoute is in 2017 gestart. Naar verwachting wordt het laatste deel van de RijnlandRoute eind 2026 opgeleverd.

Het deel van de RijnlandRoute in Katwijk – de Tjalmaweg tussen de Torenvlietbrug en de N441 – is afgerond. Aannemer Boskalis heeft de Tjalmaweg verbreed en deels verdiept, nieuwe op- en afritten aangelegd en een aansluiting gemaakt op de Voorschoterweg. Ook de Noordelijke Parkzone is opgeleverd. Meer informatie vindt u op de website van RijnlandRoute.

Gebruik Beaumix

Tussen 2020 en 2023 heeft aannemer Boskalis bij de verdieping en verbreding van de N206 Ir. G. Tjalmaweg de bouwstof Beaumix gebruikt als ophoog- en funderingsmateriaal. Beaumix is een gecertificeerde circulaire bouwstof, die uit de as van verbrande afvalstoffen wordt gemaakt. De bodemas die na verbranding van afval overblijft, wordt bewerkt en daarna, in het geval van de N206, gebruikt als ondergrond voor wegenbouw. Beaumix voldoet aan de eisen van het Besluit bodemkwaliteit. Omdat in de toegepaste Beaumix batterijen en plastics zichtbaar waren, zorgt deze bouwstof binnen de gemeente Katwijk voor zorgen over het milieu en de volksgezondheid.

Onderzoek naar Beaumix

Vanwege deze zorgen heeft de gemeente begin 2021 de gebruikte Beaumix extra laten onderzoeken. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Anteagroep. Bij deze keuring werd ontdekt dat in twee partijen Beaumix het metaal antimoon een overschrijding had van 40% ten opzichte van de toegestane waarde. De wet staat deze overschrijding toe, om kleine meetfouten bij onderzoek te compenseren. Bouwstoffen die de maximale samenstellings- en/of emissiewaarde met een factor 1,4 overschrijden, kunnen met voldoende betrouwbaarheid (minimaal 90%) worden afgekeurd. Hierdoor voldeed de Beaumix alsnog aan de eisen van het Besluit bodemkwaliteit.

10 jaar monitoring waterkwaliteit

Omdat Beaumix aan de eisen van het Besluit Bodemkwaliteit voldoet, was er geen grond om de Beaumix niet toe te passen. Maar de uitkomsten van het onderzoek namen de zorgen over dit materiaal niet weg. Het college van B&W heeft daarom in 2022 besloten het grond- en oppervlaktewater de komende 10 jaar te gaan monitoren op mogelijke effecten van Beaumix.

Lobby voor aanpassing normen

De gemeente vindt het belangrijk om de normen voor bouwstoffen als Beaumix te verscherpen. Hierover voeren we gesprekken met Tweede Kamer, kabinet en ministerie van I&W. De landelijke politiek erkent het probleem, en wil hier stappen in zetten. De toegestane hoeveelheid batterijen in Beaumix is inmiddels verlaagd.

De aanleg van de N434 (Corbulotunnel) wordt uitgevoerd door de aannemerscombinatie Comol5. Comol5 is op 14 maart 2017 gestart met de aanleg. De weg wordt begin juli 2024 opgeleverd. Kijk voor actuele informatie over de werkzaamheden op de website van RijnlandRoute.

Informatiecentrum RijnlandRoute

Het informatiecentrum van de RijnlandRoute is dé plek waar alle informatie over het project samenkomt. Hier kunt u zien en beleven wat er allemaal komt kijken bij de aanleg van de RijnlandRoute, hoe de weg er straks uitziet, en over bouwmethoden en techniek. Kijk voor meer informatie, openingstijden en route op de website van de provincie Zuid-Holland.

Wilt u meer weten over de RijnlandRoute? Kijk dan op: