Veelgestelde vragen huisvestingsverordening

Woningen zijn schaars en voor woningzoekenden is het de afgelopen jaren steeds lastiger geworden een woning te vinden. Zo worden bijvoorbeeld steeds meer woningen toeristisch verhuurd en worden woningen opgekocht door beleggers om deze woningen vervolgens te verhuren. Door regels te stellen in de huisvestingsverordening kan de gemeente grip houden op de woningvoorraad en er zo voor zorgen dat de woningen in onze gemeente bij de juiste mensen terecht komen.

De vergunningplicht geldt voor alle woningen die vallen binnen de schaarse woningvoorraad. Dit zijn alle woningen in Katwijk die op 1 januari 2021 een WOZ waarde hebben van maximaal € 420.000. Wanneer een woningeigenaar een woning bijvoorbeeld bouwkundig wil splitsen in meer zelfstandige woningen (woningvorming) of de woning per kamer wil verhuren (omzetting) moet een vergunning aangevraagd worden. Ook voor het samenvoegen, onttrekken, kadastraal splitsen en verhuren van woningen geldt de vergunningplicht.

De regels gelden voor alle woningen in Katwijk die vallen onder de zogenoemde ‘schaarse woningvoorraad’. Dit zijn alle woningen die op 1 januari 2021 een WOZ waarde hadden van maximaal € 420.000.

Een woning permanent verhuren aan toeristen is op grond van de regels in de huisvestingsverordening niet toegestaan want dit wordt gezien als woningonttrekking. Er wordt immers niet gewoond in de woning maar de woning is ‘onttrokken’ voor ander gebruik, namelijk recreatieve verhuur. De nieuwe verordening maakt het wel mogelijk om als eigenaar/hoofdbewoner van de woning (mits hij of zij hier zelf woont en op het adres in de BRP ingeschreven staat), de woning tot maximaal 63 dagen per kalenderjaar te verhuren aan toeristen. Hiervoor gelden wel regels, zoals het aanvragen van een registratienummer voor toeristische verhuur en een meldingsplicht voor vakantieverhuur. Ook moet er toeristenbelasting worden afgedragen.

Zomerhuisjes zijn bijgebouwen bij een woning. Een bijgebouw is geen woonruimte en bijgebouwen worden daarom niet gerekend tot de schaarse woningvoorraad. Uitsluitend woonruimte valt onder de werking van de Huisvestingswet 2014. De regels uit de verordening gelden dus niet voor bijgebouwen of andersoortige gebouwen. In veel gevallen is het toeristisch verhuren van bijgebouwen op basis van het bestemmingsplan niet toegestaan. Voor gebruik dat afwijkt van het bestemmingsplan is altijd een omgevingsvergunning nodig.

Als een woning niet gebruikt wordt om er permanent te gaan wonen is dit volgens de verordening een woningonttrekking. Daar gelden regels voor en dat betekent, als het gaat om een woning die valt binnen de schaarse woningvoorraad, dat onttrekking van een woning (bijvoorbeeld voor toeristisch gebruik) niet is toegestaan.

Bij Bed & Breakfast is de eigenaar/hoofdbewoner zelf ook in de woning aanwezig en wordt een deel van de woning kortdurend toeristisch verhuurd. In geval van vakantieverhuur wordt de gehele woning tijdens afwezigheid (vakantie) van de hoofdbewoner toeristisch verhuurd. Vakantieverhuur is tot maximaal 63 dagen per kalenderjaar toegestaan. Bij vakantieverhuur en Bed & Breakfast is de eigenaar van de woonruimte verplicht om een landelijk registratienummer te vermelden in de advertentie. Daarnaast geldt voor vakantieverhuur ook een meldplicht. Dit betekent dat de eigenaar iedere verhuur moet melden bij de gemeente. Voor zowel vakantieverhuur als Bed & Breakfast moet toeristenbelasting worden afgedragen.

Ja, in veel gevallen is naast de huisvestingsvergunning ook een omgevingsvergunning vereist. Daarbij wordt gekeken naar de planologische regelgeving (het bestemmingsplan). Een omgevingsvergunning kan worden verleend of geweigerd. Een weigering betekent dat -ondanks dat u over een huisvestingsvergunning beschikt- het gewenste gebruik niet kan plaatsvinden. Zo is in geval van woningvorming/bouwkundige splitsing een omgevingsvergunning voor bouwen vereist en kunnen er ten aanzien van een bepaalde nieuwe functie (bijvoorbeeld: bed & breakfast, bouwkundige splitsing) in het desbetreffende bestemmingsplan regels zijn opgenomen.

De opkoopbescherming is 1 van de instrumenten die gemeenten tegenwoordig hebben om invloed uit te oefenen op de bestaande koopvoorraad  De opkoopbescherming zorgt ervoor dat huizen niet zomaar kunnen worden opgekocht voor de verhuur. Zo wordt het opkopen van woningen door beleggers tegengegaan en blijven er meer betaalbare koopwoningen voor Katwijkse woningzoekenden beschikbaar. Alle woningen in Katwijk met een WOZ waarde tot € 420.000 (op peildatum 1 januari 2021) vallen onder de regeling Opkoopbescherming. Dit betekent dat een eigenaar een vergunning nodig heeft om de woning te kunnen verhuren aan derden. Daarbij gelden wel uitzonderingen; zo is verhuur aan eerste en tweedegraads familie wel toegestaan.

Op 21 februari 2023 heeft het college ingestemd met de huisvestingsverordening en Nota van beantwoording. Het is nu aan de gemeenteraad om de huisvestingsverordening definitief vast te stellen. Na vaststelling door de raad wordt de verordening gepubliceerd en gaan de nieuwe regels in.

Wanneer een woning zonder vergunning wordt verhuurd, gesplitst, omgezet etc. betekent dat dat er een boete kan worden opgelegd.

De huisvestingsverordening geldt voor een periode van 4 jaar, na vaststelling door de gemeenteraad. 

Short Stay is het tijdelijk verblijven in een woning  voor een periode van minimaal 1 en maximaal 6 maanden. Het tijdelijk verblijf is werk gerelateerd, bijvoorbeeld in het geval dat een expat voor een korte periode huisvesting nodig heeft. Short Stay wordt dus niet gezien als ‘wonen’ omdat het niet gaat om een permanente situatie maar om een tijdelijk verblijf. 

Het verhuurverbod geldt alleen voor woningen die na de inwerkingtreding van de nieuwe huisvestingsverordening zijn gekocht.

De WOZ waarde op 1 januari 2021 is bepalend. Dit betekent dat alle woningen die op die datum een WOZ waarde hadden van maximaal €420.000 vallen onder de regels van de verordening. Dus wanneer iemand in 2023 een aanvraag gaat doen voor een splitsingsvergunning wordt gekeken naar de WOZ waarde die de woning had op de peildatum van 1 januari 2021.

In artikel 39 van de concept Huisvestingsverordening staan de boetebedragen opgenomen die gelden voor de verschillende overtredingen.