Herinrichting Voorstraat
Categorieën
In 2025 wordt de Voorstraat opnieuw ingericht. Een deel van de Voorstraat wordt een ‘fietsstraat’ waar auto’s te gast zijn. De werkzaamheden worden uitgevoerd tussen het Noordeinde en de Zeeweg.
De bestrating van de weg en voetpaden wordt vervangen en de riolering wordt vernieuwd. Ook krijgt de straat groene parkeervakken, nieuwe speelplekken en ruim 2.000 m² extra groen.
Ontwerp
De afgelopen jaren is onderzocht hoe de Voorstraat anders kan worden ingericht. De herinrichting is nodig om de verkeersveiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid in de straat te verbeteren. In 2022 waren er twee inloopbijeenkomsten voor bewoners en andere belanghebbenden over dit project. Inmiddels zijn het schetsontwerp en het voorlopig ontwerp gepresenteerd.
Planning
Op donderdag 14 november 2024 heeft de gemeenteraad een positief besluit genomen over het raadsvoorstel van de Voorstraat. Het geld wat nodig is voor de herinrichting is beschikbaar gesteld. Daarbij vroeg de raad om een aantal zaken verder uit te werken:
Het beeld van Tjeerd Bottema wordt verplaatst naar een plek 20 meter verderop. De oude plek is straks een wadi (opvang voor regenwater) en daar kan het beeld niet blijven staan, omdat het dan nat wordt.
In de Voorstraat wordt de verkeersdrukte van auto- en vrachtverkeer gemeten. De eerste meting was eind 2024. Voordat de werkzaamheden beginnen en na de herinrichting vinden opnieuw metingen plaats. Binnen 3 maanden na de herinrichting kunt u via een vragenlijst of tijdens een informatieavond uw mening delen over de verkeersdrukte in de Voorstraat. Uw inbreng wordt ook gedeeld met de gemeenteraad.
De reacties op het schetsontwerp van maart 2022 en de reacties op het voorlopig ontwerp van september 2022 en zijn geplaatst op deze webpagina.
Er is onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om eenrichtingsverkeer in te stellen in de Voorstraat. Daarbij is gekeken naar de verkeersdrukte, de duidelijkheid van maatregelen en verkeersveiligheid. Uit tellingen tussen 19 november en 19 december 2024 blijkt dat de verkeersdrukte op de Voorstraat relatief laag is.
Ook willen we graag dat de verkeersmaatregelen logisch en duidelijk zijn, zodat het voor inwoners begrijpelijk is wat er van hen wordt verwacht. Dit vergroot de naleving en draagt bij aan de verkeersveiligheid en doorstroming. Daarnaast blijkt uit praktijkvoorbeelden dat wegen met eenrichtingsverkeer vaak onveiliger zijn dan wegen met tweerichtingsverkeer.
Eenrichtingsverkeer verslechtert de bereikbaarheid van woningen, winkels en voorzieningen en kan leiden tot extra verkeer in omliggende straten. Om deze redenen vindt de gemeente het niet noodzakelijk of wenselijk om eenrichtingsverkeer in te voeren in de Voorstraat.
In het ontwerp zijn een aantal maatregelen genomen om de snelheid in de Voorstraat te beperken, zoals een wegversmalling en verkeersplateaus. Er is onderzocht of ook andere maatregelen nodig en mogelijk zijn om trillingen te beperken.
Uit recente metingen blijkt dat de snelheid van 30 km per uur weinig wordt overschreden, waardoor de noodzaak voor uitgebreide snelheidsbeperkende maatregelen laag is. Uit onderzoek blijkt dat alternatieve maatregelen (slingers of een plaatselijke versmalling) weinig effect hebben omdat weinig verkeer aanwezig is. Deze maatregelen worden daarom niet opgenomen in het ontwerp.
Er is gekeken naar de aansluiting van de fietsstraat op het fietspad, om snelheid te verlagen en fietsers eventueel voorrang te geven. We hebben verschillende mogelijkheden onderzocht. De gemeente heeft gekozen voor een in- en uitritconstructie. Deze maakt de verkeerssituatie duidelijk en veilig, ook voor fietsers. Een onafhankelijk bureau heeft in maart 2025 een trillingenonderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat de kans op schade bij de uitvoering van deze werkzaamheden klein is en de trillingen binnen de gestelde normen blijven.
De gemeente kan niet garanderen dat iedereen zich aan de snelheid houdt, maar door de nieuwe inrichting wordt het verkeer naar verwachting rustiger. Er wordt rekening gehouden met hulpdiensten en andere weggebruikers.
Er is opnieuw gekeken naar een vrachtwagenverbod op basis van de cijfers over de gemeten verkeersdrukte. Uit de metingen blijkt dat gemiddeld slechts een paar vrachtwagens per dag door de Voorstraat rijdt. Door een vrachtwagenverbod in de Voorstraat kan de verkeersdrukte in omliggende straten juist toenemen. Daarnaast kan het leiden tot een verslechtere bereikbaarheid voor bijvoorbeeld verhuiswagens. Daarom zal deze maatregel nu niet worden opgenomen in het ontwerp.
De fietspaden rondom de rotonde bij de Meeuwenlaan en Zeeweg blijven eenrichtingsverkeer. Er is geen ruimte voor tweerichtingsfietspaden en deze zijn ook minder veilig.
Vervolg
Het definitieve ontwerp wordt voor de zomer van 2025 gepresenteerd tijdens een informatieavond. Tijdens deze informatieavond kunnen bewoners het ontwerp bekijken, stemmen op de favoriete variant van de speelplek en vragen stellen aan medewerkers van de gemeente. Bewoners ontvangen uiterlijk 2 weken van tevoren een officiële uitnodiging.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over dit project? Neem dan contact met ons op via voorstraat@katwijk.nl(Verwijst naar een e-mailadres) of 071 406 50 00.