
Actieplan Verkeersveiligheid
Categorieën
Met het Actieplan Verkeersveiligheid kijken we op welke plekken in de gemeente extra aandacht nodig is voor verkeersveiligheid. Ook vragen we aandacht voor veiliger gedrag in het verkeer, vooral rond scholen en speelplekken.
Aanleiding
Het wordt steeds drukker op straat. Ook het gedrag van mensen in het verkeer verandert. Hierdoor gebeuren vaker ongelukken, vallen er meer slachtoffers en voelen mensen zich sneller onveilig op de weg. Vooral (fietsende) jongeren en senioren ervaren vaker problemen in het verkeer. Met het Actieplan Verkeersveiligheid willen we ervoor zorgen dat iedereen veilig kan (blijven) deelnemen aan het verkeer.
Knelpunten
Samen met de wijkraden, wijkagenten, lokale fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland (VVN) is een top 10 van knelpunten opgesteld. Op deze plekken zijn maatregelen nodig om de verkeersveiligheid te verbeteren:
Actuele maatregelen

Op de Oegstgeesterweg in Rijnsburg waren regelmatig onveilige situaties voor voetgangers die overstaken, het knipperende verkeerslicht was erg onduidelijk voor verkeer. Daarom is maandag 25 maart het bestaande verkeerslicht vervangen door nieuwe zebrapadborden. Deze borden hebben knipperende verlichting als een voetganger op de knop drukt om over te steken. Het is nu direct duidelijk dat hier een zebrapad is waar voetgangers voorrang moeten krijgen, zo is de situatie veiliger voor voetgangers en duidelijker voor auto's en fietsers.

Bij de op- en afrit N206 aan de Ambachtsweg/Hoorneslaan ontstaan regelmatig onveilige situaties met autoverkeer en overstekende (brom)fietsers. We zijn hier gestart met een verkeersveiligheidsproef. Tijdens de proef houden we de wachtrijen en de reistijd rond het kruispunt bij en houden we de verkeerssituatie in de gaten. We verzamelen informatie en gegevens over wat er gebeurt, dit helpt ons uiteindelijk te beslissen of we verkeerslichten moeten plaatsen of oversteken verplaatsen of verwijderen. De proef wordt in 2 delen uitgevoerd:
- Fase 1: vanaf vrijdag 19 april 2024 is de verkeersveiligheidsproef gestart met de afsluiting van de voorsorteervakken naar de N206. Op de Hoorneslaan zijn de twee rijstroken aangepast naar één rijstrook. Verkeer dat afslaat richting de N206 gebruikt dezelfde strook als het verkeer dat rechtdoor gaat. Uit de eerste verkeerstellingen blijkt dat reistijd van het autoverkeer een paar seconden is afgenomen. Gezien de positieve effecten blijven ook in fase 2 de voorsorteervakken afgesloten.
- Fase 2: vanaf maandag 28 oktober tot en met 22 december 2024 sluiten de fietsoversteken bij de N206 (vanaf de rotonde Ambachtsweg tot de Boerslaan) en de fietsoversteek over de Hoorneslaan. Vanwege het extra fietsverkeer is het verkeerslicht bij de Boerslaan aangepast, waardoor deze vaker en langer groen is voor de overstekende fietsers.
Update:
Vanaf maandag 23 december kunnen fietsers weer gebruikmaken van het fietsoversteek bij de N206. Fase 2 van de verkeersproef is daarmee afgelopen. Fase 1 blijft voor nu nog bestaan, waarbij de voorsorteervakken zijn afgesloten. De reden hiervoor is dat weggebruikers inmiddels gewend zijn aan de huidige aanpassingen van fase 1. Om onveilige situaties te voorkomen gaan we daarom niet in 1x terug naar de oude verkeerssituatie.
De verkeersveiligheidsproef wordt binnenkort geëvalueerd, daarna volgt een besluit over een definitieve oplossing. Zodra meer informatie bekend is delen we dit.
De verhoogde fietsruimte aan de strandzijde op de boulevard is te smal voor de hoeveelheid fietsers die met verschillende snelheid rijden (bijvoorbeeld langzamere fietsers en wielrenners). Ook is het niet voor iedereen even duidelijk wat de voorrangsregels zijn bij de zijstraten. Op de rijbaan komt een suggestiestrook voor de snelle fietsers. Dit betekent dat snellere fietsers op de autoweg mogen rijden, zodat langzamere fietsers rustig kunnen rijden op het verhoogde gedeelte. De belijning van de suggestiestrook zou medio november worden aangebracht, maar vanwege slecht weer konden deze werkzaamheden niet doorgaan. Zodra de weersomstandigheden het toelaten, worden de werkzaamheden hervat.
Terugkoppeling enquête
In het voorjaar van 2024 is er een enquête afgenomen onder gebruikers van de boulevard. We onderzochten hoe er gebruik werd gemaakt van de boulevard, en hoe weggebruikers de situatie ervaren en waar zij mogelijke verbetering zagen. De uitkomsten van de enquête zijn verwerkt in het ontwerp (zie downloads hieronder).
Een kleur geven aan de fietsstrook was ook een wens vanuit gebruikers, blijkt uit de gehouden enquête. Omdat de kosten voor het aanbrengen van gekleurde fietsstroken hoog zijn, worden alleen dubbele belijning en fietssymbool aangebracht. Wanneer we de Boulevard opnieuw asfalteren worden gekleurde fietsstroken aangebracht.
Geplande maatregelen
De verkeersregels bij dit kruispunt zijn voor veel mensen onduidelijk. We onderzoeken hoe we de verkeersregels voor weggebruikers kunnen verduidelijken. De 2 parkeerplaatsen aan de kant van de Koningin Julianalaan moeten een laad- en losplek worden. Zo voorkomen we dat de rijbaan wordt geblokkeerd door auto’s die daar in- en uitparkeren.
Op sommige plekken ontstaan opstoppingen door verkeer dat wacht om over te steken. We willen meer ruimte maken bij de oversteekplaatsen zodat het veiliger blijft op het fietspad en het fietsverkeer beter kan doorstromen.
Door de inrichting van het plein aan de Turfmarkt, valt de kruising minder goed op. Om de voorrangssituatie te verduidelijken, willen we extra verkeersborden en belijning plaatsen. Fietsnietjes moeten voorkomen dat fietsers over de stoep rijden of hun fiets verkeerd parkeren.
Op de Valkenburgseweg rijdt veel (groot) autoverkeer. Om de weg veiliger in te richten voor fietsers, willen we een bredere fietsstrook maken en de maximum snelheid verlagen naar 30 kilometer per uur.
Op de Voorhouterweg en Bankijkerweg rijdt verkeer te hard over de kruisingen. Dit maakt het oversteken en invoegen lastig. Tot we de weg herinrichten en de maximum snelheid verlagen, willen we extra verkeersborden plaatsen.
Het is druk op de fietsroute langs het parkeerterrein aan de Noordduinse weg richting het strand. Om hier meer ruimte te geven aan fietsers willen we hier een zogeheten ‘fietsstraat’ maken. De auto mag hier als ‘gast’ meerijden naar het parkeerterrein.
De Hoofdstraat is ingericht met veel groen en verschillende stenen elementen op en langs de weg. De verkeerssituatie is hierdoor niet duidelijk en heeft niet iedereen goed zicht op de weg. We onderzoeken hoe we verkeerssituatie op dit punt kunnen verduidelijken.