Wijkbezoek

Het college van burgemeester en wethouders en de leden van de wijkraad brengen tweejaarlijks een wijkbezoek aan de verschillende wijken in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Tijdens dit informatieve rondje stelt de wijkraad het college op de hoogte van wat er leeft onder de inwoners.

Na dit rondje gaan de burgemeester en wethouders graag met u in gesprek. Vertel hoe u denkt over de ontwikkelingen in uw buurt, over de keuzes die het gemeentebestuur heeft gemaakt of stel uw vraag. Wat vindt u belangrijk? Wat zijn uw zorgen en wensen? 

25 november: wijkbezoek Valkenburg

Woont u in Valkenburg? Dan bent u welkom op dinsdag 25 november 2025 in CBS De Burcht aan Broekweg 32 in Valkenburg. De avond start om 19.30 uur en inloop is vanaf 19.15 uur. U krijgt de gelegenheid vragen te stellen aan de burgemeester en de wethouders en met hen in gesprek te gaan. U kunt zich aanmelden via onderstaande knop.

Aanmelden wijkbezoek (Verwijst naar een externe website)

Vragen over het wijkbezoek?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met de wijkregisseur van Valkenburg via onderstaande contactgegevens of kom langs tijdens het spreekuur. Dit is elke donderdag van 11.30 tot 12.30 uur in Het Dorpshuis.

Samen maken we de wijk beter – een terugblik op het wijkbezoek van 14 oktober jl. aan Katwijk Noord

Beste bewoners,

Op 14 oktober jl. bezocht het college van burgemeester en wethouders de wijk Katwijk Noord. Hartelijk dank voor de waardevolle bijdragen en betrokkenheid tijdens de bijeenkomst van het college aan Katwijk Noord in Tripodia. Tijdens deze avond en via andere kanalen hebben we veel vragen, opmerkingen en suggesties ontvangen om het leven in Katwijk Noord nog fijner te maken. Door de herfstvakantie en doordat er zoveel (ruim 80) vragen en opmerkingen waren, duurde het even om alles uit te zoeken, terug te koppelen en/of afspraken in te plannen. In dit verslag delen we de belangrijkste thema’s die aan bod kwamen én hoe we daaraan werken.

Leefbaarheid, toezicht & handhaving

Sommige bewoners gaven aan dat zij het gevoel hebben dat drugsgebruik en drugsoverlast toeneemt. Ook de overlast van het afsteken van vuurwerk is in de wijk een veel gehoorde klacht. Dit soort signalen zijn belangrijk voor ons. Ze worden besproken met de wijkagent en veiligheidspartners. In een aantal gevallen worden melders persoonlijk benaderd voor een vervolggesprek.

Onderhoud buitenruimte Kalkoven

Over het onderhoud van de buitenruimte in Kalkoven zijn meerdere vragen gesteld. Bewoners van deze buurt ontvangen binnenkort een informatiebrief over de verdere planning omtrent de herinrichting van dit gebied.

Groenvoorziening

Er zijn meerdere meldingen binnen gekomen over het onderhoud van het openbaar groen en dan met name het onderhoud van de watergangen, denk hierbij aan het verwijderen van het riet. Onderzocht word of op overlast gevende locaties of waar het zicht of het water dicht groeit de frequentie aan te passen naar of jaarlijks of maximaal 1x per 2 jaar.
Voor diverse meldingen zijn inmiddels aanvullende afspraken gemaakt, zoals met buurtbewoners rond de Hartweg over de beplanting. Waar nodig is teruggekoppeld wat de huidige stand van zaken is en waar bijvoorbeeld door bepaalde omstandigheden op dit moment andere keuzes worden gemaakt. 
Ook dit soort signalen helpen ons de buitenruimte mooi en netjes te houden. Wij werken als gemeente met Fixi. Dit meldsysteem is beschikbaar via een app of via de website www.fixi.nl(Verwijst naar een externe website). Juist dit soort onderhoudsvraagstukken kun je daar gemakkelijk in kwijt. En dan kunnen wij het snel oplossen. Dat werkt aan twee kanten snel en eenvoudig.

Verkeersveiligheid

Een terugkerend onderwerp was de verkeersveiligheid in de wijk. Denk hierbij aan oversteeksituaties van kruisingen. Deze zorgen nemen we serieus, zoals bijvoorbeeld de zorgen over de kruising Hoorneslaan /op-, afrit N206, en de toegang naar ‘t Heen. 
Veel meldingen die we krijgen, gaan over overlast in het verkeer: te hard rijden, foutparkeren, gevaarlijk oversteken of hinderlijk gedrag. Dat voelt begrijpelijkerwijs onveilig of vervelend. Toch is dit niet altijd op te lossen met zaken als drempels, verkeersborden of aanpassingen aan de straat. Vaak gaat het om hoe mensen zich gedragen in het verkeer. En gedrag verander je niet zomaar met regels of maatregelen. Bewustwording en goed met elkaar omgaan helpen ook. Daarom vragen we om uw hulp: spreek elkaar aan (tip; denk aan de ‘toon die de muziek maakt’) op onveilig gedrag, geef zelf het goede voorbeeld en meld blijvende problemen. Samen zorgen we voor een veilige en fijne buurt.

Afval

Er zijn ook verschillende vragen over afval binnengekomen, zoals een vraag over het restafvaltarief en de relatie met de grootte van de inwerpopening. 
In de gemeente Katwijk wordt het restafvaltarief berekend op basis van het aantal keren dat een inwoner afval weggooit. Inwoners kunnen hun afval naar een ondergrondse container brengen of een minicontainer aan de weg zetten. Door de jaren heen zijn er verschillende ondergrondse containers geplaatst. In het verleden, toen nog niet met een restafvaltarief per lediging werd gerekend, hadden sommige ondergrondse containers een opening van 80 liter. Nieuwe containers hebben standaard een opening van 60 liter. Omdat je pe r keer dat je afval weggooit betaalt, zijn de openingen van de 80 liter containers verkleind naar 60 liter. Zo betaalt iedereen evenveel op basis van inhoud.

Divers

Los van bovenstaande vraagstukken zijn er ook vrij specifieke vragen gesteld over individuele vraagstukken die gaan over wonen, duurzaamheid (zoals het laadpaalbeleid) of projecten die lopen in de wijk. Algemene informatie over deze onderwerpen is terug te vinden op katwijk.nl(Verwijst naar een externe website). Daarnaast is, waar nodig, aanvullende informatie verstrekt.

Communicatie en betrokkenheid

In verschillende gesprekken kwam naar voren dat bewoners graag beter op de hoogte willen blijven en willen meedenken over besluiten. Dat zien we als een duidelijke uitnodiging om onze communicatie te verbeteren. We onderzoeken hoe we bewoners nog beter kunnen betrekken, bijvoorbeeld met regelmatige updates, wijkbijeenkomsten en digitale platforms.
Verder wil ik u op de hoogte brengen van de wijkraad. Dit is een onafhankelijk adviesorgaan dat het college van burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd adviseert op het gebied van leefbaarheid en de leefomgeving. De wijkraad Katwijk Noord is sinds kort een online Whatsapp community voor wijkbewoners gestart. Kijk voor deelname op de website van de wijkraad Katwijk Noord(Verwijst naar een externe website).

Tot slot

Iedere vraag, opmerking of zorg draagt bij aan een leefbare wijk. Waar mogelijk is er al teruggekoppeld aan de melder zelf. Mocht u toch nog verder willen praten of heeft u onverhoopt nog geen reactie gekregen, dan bent u altijd welkom op het spreekuur in de Bibliotheek Hoorneslaan. Dat vindt elke donderdagmiddag plaats van 13:30 tot 14:30 uur. 
Als het niet lukt om naar het spreekuur te komen, is een mail naar wijkregie@katwijk.nl(Verwijst naar een e-mailadres) ook altijd mogelijk. Via die weg wordt vervolgens een afspraak gemaakt of antwoord gegeven op uw vraag. 
Voor bredere (toekomstige) thema’s nemen we uw input mee in de verdere uitwerking van plannen en overlegmomenten.

Nogmaals dank voor uw betrokkenheid. Samen met u zorgen we ervoor dat Katwijk Noord een plek blijft waar iedereen zich thuis voelt.

Met vriendelijke groet, namens het college,

Richard Onstenk
Wijkregisseur

Woensdag 27 mei 2025 was de wijkbijeenkomst van het college aan Katwijk aan den Rijn. Hieronder vindt u per thema een korte terugkoppeling.  

Verkeersveiligheid

Een terugkerend onderwerp was de verkeersveiligheid in de wijk. Er zijn zorgen over fietsen op de stoep, onduidelijke verkeersregels en te hard rijden. Handhaving gaat vaker controleren op plekken zoals de Rijnstraat, het Cleijn Duinplein en de Nieuwe Duinweg. De politie let extra op snelheid. Er komen nieuwe verkeersborden, bijvoorbeeld over voorrang. QBuzz is gevraagd dat hun bussen zich aan 30 km/u houden. Ook worden op meerdere plekken snelheden gemeten, zoals op de Kerkstraat. Veel overlast komt door gedrag van weggebruikers. Daarom is gevraagd om elkaar aan te spreken op onveilig gedrag en structurele problemen te melden.

Groen

Er zijn meerdere meldingen gedaan over het openbaar groen. Met verschillende bewoners is hierover gesproken op locatie. Bijvoorbeeld met buurtbewoners uit de Molenwijk. Zij willen graag dat het bosplantsoen aan de Asterstraat wordt verbeterd. Ook is er contact geweest met een inwoner over het groen bij de Tulpstraat. Daar worden struiken weggehaald, omdat er een trafohuisje geplaatst wordt.

Onderhoud buitenruimte

Er zijn vragen gesteld over het onderhoud van de buitenruimte. Bijvoorbeeld over bankjes die opgeknapt moeten worden of gras dat beter gemaaid kan worden. Dit soort meldingen helpen ons om de wijk netjes te houden. De gemeente werkt met Fixi. Via de app of fixi.nl(Verwijst naar een externe website) kunt u makkelijk meldingen doen. Zo kunnen wij snel actie ondernemen.

Leefbaarheid

Sommige bewoners hebben aangegeven het gevoel te hebben dat drugsgebruik en -overlast toenemen. Dit soort signalen zijn belangrijk voor ons. Ze worden besproken met de wijkagent en veiligheidspartners. Een aantal melders is benaderd voor een vervolggesprek.

Afval

Er is ook een aantal vragen gesteld over afval. Bijvoorbeeld over containers in milieuparkjes die vaker geleegd moeten worden of mini-containers die in de weg staan. Dit soort meldingen kunnen eenvoudig gedaan worden via de Fixi-app of via fixi.nl(Verwijst naar een externe website). Team Dagelijks Beheer zorgt voor het legen van containers en team Handhaving pakt overlast aan van verkeerd geplaatste bakken. Het wijkbezoek heeft ook geholpen om ‘hotspots’ in beeld te brengen: plekken die extra aandacht nodig hebben.

Communicatie en betrokkenheid

Er zijn gesprekken gevoerd over hoe bewoners op de hoogte worden gehouden en kunnen meedenken over besluiten. Dit zien we als een oproep om onze communicatie te verbeteren. We kijken hoe we bewoners beter kunnen betrekken, bijvoorbeeld met regelmatige updates, wijkbijeenkomsten en via digitale platforms.

Vervolg en spreekuur

Elke vraag of opmerking helpt om de wijk leefbaar te houden. Waar mogelijk is al een reactie gegeven aan de melder. Heeft u nog geen reactie ontvangen of wilt u verder praten? Dan bent u welkom op het spreekuur in de Roskam, elke donderdag van 10.00 tot 11.00 uur. Let op: in augustus is er geen spreekuur vanwege de vakantie. Als het niet lukt om naar het spreekuur te komen, is een mail naar wijkregie@katwijk.nl(Verwijst naar een e-mailadres) ook altijd mogelijk. Vervolgens maken we een afspraak met u of krijgt u direct antwoord op uw vraag. 

Beste wijkbewoner van Katwijk aan Zee,

Op 24 juni jl. bezocht het college van burgemeester en wethouders de wijk Katwijk aan Zee. We hadden in de aanloop naar de bijeenkomst in zalencentrum Het Anker al 95 aanmeldingen ontvangen. 58 Personen wilden graag een gesprek met één of twee collegeleden. Dat werden er uiteindelijk enkele tientallen meer, want op de avond zelf kwamen nog bezoekers die zich niet vooraf hadden aangemeld. En natuurlijk waren ook zij van harte welkom.

De avond begon met een korte inleiding van de burgemeester, waaronder een terugkoppeling van het middagprogramma met de wijkraad. Aansluitend stelde ik aan de zaal de aanwezige wijkraadsleden voor. Zij bleven de rest van de avond aanspreekbaar voor wie meer over de wijkraad en het wijkraadswerk wilde weten.  Ook namen ze soms deel aan de gesprekken aan de tafels.

Ik zegde toe dat er een samenvatting van de avond zou worden opgesteld en gedeeld. Daar voorziet deze mail in. De ambitie binnen drie weken te reageren op vragen en opmerkingen of ten minste een procesafspraak daarover te maken, hebben we niet in alle gevallen kunnen waarmaken. Op dit moment heeft ruim 90% van de vragenstellers een reactie ontvangen. Dat gebeurde in veel gevallen aan de tafel in het gesprek met het betreffende collegelid, maar soms ook in de weken daarna via een telefoontje of een mail van een ambtenaar.  Hieronder zal ik voor de thema’s die het meest aan de orde zijn gesteld kort iets meer aangeven.

Verkeer & Parkeren

Het onderwerp dat het meest aan bod kwam was parkeren. Op zich niet verwonderlijk, want Katwijk aan Zee is de enige wijk in onze gemeente waar al op grote schaal parkeerregulering aan de orde is, juist vanwege de parkeerdruk. Aan de randen van het gebied waar gereguleerd parkeren geldt, zien we vaak de effecten van verplaatsing van het vrij parkeren die vervolgens gepaard gaat met een roep uit de buurt om verdere uitbreiding van het gebied. U moet dan denken aan de noordzijde van de Parklaan en het buurtje ten westen van het oude Salem. Wij bekijken hier de mogelijkheid om nog eenmaal een draagvlakmeting voor parkeerregulering uit te voeren. Bij twee eerdere metingen was er te weinig steun en met de uitkomst van het referendum over parkeerregulering stellen wij geen uitbreidingen meer voor, tenzij dit als wens bij de bewoners zelf vandaan komt.  

Op andere plekken in de wijk worden de vragen over parkeren juist gesteld vanwege uitbreiding van woningbouw. Belangrijkste locatie is het oude ID-college en garage De Jong tussen de Industrieweg en de Piet Heinlaan (project Zeevaarderskwartier(Verwijst naar een externe website)).

Kort voor de uitnodiging voor het wijkbezoek is aan wijkbewoners gevraagd te reageren op de toekomstige uitbreiding van de laadpalen. Die reactie komt deels tijdens het wijkbezoek. We lichten toe dat dat we pas gaan uitbreiden als het gemeten gebruik van de huidige laadpalen daar aanleiding toe geeft. Er komen dus niet zomaar laadplekken bij. Wij noemen dat datagestuurd werken.  Ondertussen bestuderen we ook de mogelijkheid om de laadplekken op bepaalde tijden als reguliere parkeerplek te gebruiken. Verder wordt iedere reactie/suggestie zorgvuldig afgewogen bij de keuze voor nieuwe plekken.

Onder het kopje parkeren hoort ook de roep om handhaving vanuit verschillende motieven, maar verkeersveiligheid voorop. Denk hierbij aan de veiligheid voor met name kwetsbare weggebruikers (schoolgaande kinderen, ouderen), aan het parkeren op kruisingsvlakken, in de bochten van de straat en soms zelfs op de stoep. Onze boa’s besteden hier al veel aandacht aan bij hun eigen observaties, maar ze zijn ook geholpen met uw meldingen via Fixi (www.fixi.nl(Verwijst naar een externe website)), het liefst voorzien van foto.

Parkeren van bedrijfsbusjes die zicht en licht ontnemen, is ook een paar keer genoemd. Als gemeente kunnen we daar niet veel mee. De meeste busjes hebben afmetingen die maken dat ze in de woonwijk mogen staan. Het is echt een kwestie van rekening met elkaar houden bij de keuze van een parkeerplek. En gelukkig gebeurt dat in de meeste gevallen ook als dat vriendelijk gevraagd wordt.

Bij overige gedragingen in het verkeer is vooral gevraagd naar handhaving op de maximumsnelheid en handhaving op het (uitlaat)geluid dat voertuigen voortbrengen. Beiden zijn een exclusieve bevoegdheid van de politie en het is geen geheim dat beschikbaarheid van politie schaars is. Natuurlijk kan een surveillerende agent er iemand uit pikken die op heterdaad betrapt wordt, maar verder is dat niet eenvoudig op te lossen. Soms kunnen we een periode van enkele weken een matrixbord plaatsen om daarmee iets van invloed te hebben op verkeersgedrag of op z’n minst het gesprek daarover te kunnen voeren. Voor het uitlaatgeluid kan de politie een zogeheten ‘noisepatrol’ inzetten, maar alleen met speciaal daarvoor opgeleide opsporingsambtenaren en daar zijn er niet zoveel van.

Inrichting en Beheer openbare ruimte

Enkele bewoners kwamen met klachten en wensen over het openbaar groen. Waar dat kon, is het wijkteam ermee aan de slag gegaan. Op enkele plekken is meer nodig en dat gebeurt komend plantseizoen, zoals aan het Abeelplein. Er waren ook bewoners die ervoor pleitten om meer bomen aan te planten in Katwijk aan Zee. Daar gaan we, waar mogelijk, graag in mee, want bomen zijn in vele opzichten belangrijk voor de leefbaarheid van een wijk. 

We merken ook dat steeds meer wijkbewoners bekend zijn met de mogelijkheid om meldingen voor de buitenruimte via FIXI te doen. Vooral kleine defecten kunnen zo snel worden opgelost.

In een enkel geval ging een melding over een plek waar meer moet gebeuren dan hier en daar een kleine maatregel. Dan is in de komende jaren renovatie of herinrichting aan de orde en dat vraagt meer voorbereidingstijd en een zorgvuldige samenwerking met de omgeving voordat er een plan ligt. Het zuidelijke deel van de Boulevard is daar een goed voorbeeld van. 

Afvalinzameling

Met uitleg over het gescheiden inzamelen en de werking van de milieuparkjes en pasjes, hebben we alle vragen over afvalinzameling kunnen beantwoorden. Met meldingen over het bijplaatsen van afval bij containerparkjes gaan we aan de slag om afvalcoaches gericht in bepaalde buurtjes in te zetten. 

Toezicht en Handhaving

Bij parkeren is al kort iets gezegd over het werk van onze boa’s. Zij hebben een breed takenpakket en zien ook toe op andere zaken die de leefbaarheid van de wijk verstoren. Ook daar is tijdens het wijkbezoek aandacht voor gevraagd. Genoemd werden: overlast van jeugd, afvaldumpingen en luidruchtige bezoekers van de horeca. Binnen hun bevoegdheden wordt aan alle meldingen aandacht besteed. En ook hier geldt dat daarvoor het beste Fixi kan worden gebruikt. Daarmee kan 7 dagen per week en 24 uur per dag worden gemeld en kan een melding worden geïllustreerd met foto’s. Als er contactgegevens worden achtergelaten, volgt er doorgaans ook een terugkoppeling. 

Tot slot

Ik heb in deze ‘wrap-up’ niet aan iedere melding, klacht of suggestie aandacht besteed. En misschien bent u tijdens de drukbezochte avond ook niet aan alle punten die u wilde bespreken, toegekomen. Geen nood; u hoeft daarmee niet te wachten tot een volgend wijkbezoek. Als wijkregisseur houd ik samen met een wijkagent wekelijks spreekuur op donderdag van 3 tot 4 uur op het gemeentehuis. Kom gerust langs of neem contact op (wijkregie@katwijk.nl(Verwijst naar een e-mailadres)) voor een afspraak op een andere dag of tijd. In de maand augustus zijn we er even tussenuit. Dan is er geen inloopspreekuur. Maar voor zaken die niet kunnen wachten, kunt u wel Fixi blijven gebruiken. 

Ik wil u, mede namens het college, bedanken voor uw betrokkenheid bij uw wijk. Samen maken we de wijk leefbaar(der).

Wijkregisseurs

Elke wijk van de gemeente Katwijk heeft een eigen wijkregisseur. De wijkregisseur is het aanspreekpunt in uw wijk en houdt elke week samen met een wijkagent een spreekuur. Heeft u vragen of wilt u op een ander moment langskomen? Neem dan contact op met de wijkregisseur van uw wijk.

Kalender spreekuren bekijken (Verwijst naar een externe website)

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
Wijkregisseur André Veenstra    
Wijkagenten Marijke Wolthaus, Axel van Gaalen en Erwin Smittenaar    
Spreekuur Donderdag 15.00 tot 16.00    
Locatie Gemeentehuis    
Contact 071 406 59 74 of a.veenstra@katwijk.nl    

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
Wijkregisseur Willy Janne Heemskerk    
Wijkagenten Jacqueline Coenraad en Petra Kortekaas    
Spreekuur Donderdag 10.00 tot 11.00    
Locatie De Roskam    
Contact 071 406 52 93 of w.heemskerk@katwijk.nl    

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
Wijkregisseur Richard Onstenk    
Wijkagenten Mark Holswilder en Alco Bodicker    
Spreekuur Donderdag 13.30 tot 14.30    
Locatie Bibliotheek Hoornes/Rijnsoever    
Contact 071 406 59 75 of r.onstenk@katwijk.nl    

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
Wijkregisseur Willy Janne Heemskerk    
Wijkagenten Frank van den Burgt en Tycho van Boven    
Spreekuur Donderdag 8.30 tot 9.30    
Locatie De Voorhof    
Contact 071 406 52 93 of w.heemskerk@katwijk.nl    

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
Wijkregisseur Richard Onstenk    
Wijkagenten Jacqueline Coenraad en Petra Kortekaas    
Spreekuur Donderdag 11.30 tot 12.30    
Locatie Het Dorpshuis    
Contact 071 406 59 75 of r.onstenk@katwijk.nl